نظم و رعايت آداب و اخلاق انسانی در زندگي بسيار حائز اهميت است و يكي از مهمترین اهداف آموزشي و پرورشي، نيل دانشآموزان به سوي اين مهم است.
از آنجايي كه مجموعهي جعفري در بدو تأسيس بر اين تفكر بنا گرديده كه آموزشگاه و مكتبي باشد براساس موازين اسلامي، نظم را نيز به همراه اخلاق نكو سرلوحهي برنامههای خود قرار داده و سعی در به ثمر نشاندن دانش آموزانی داردكه ازلحاظ اخلاقي و رفتاري بتوانند الگويي مناسب براي فرزندان و نسل آيندهي اين مرز و بوم باشند.
با اميد به آنكه همهي دانشآموزان با اجراي دقيق موارد انضباطي، در راستاي تحقق اهداف مدرسه موفق باشند و ما را در اين امر ياري نمايند.
دانشآموز عزيز به نظر شما نظم چیست و چه کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد؟ چرا در تعالیم مذهبی بر آن تأکید شده است؟ آیا یک فرد نامنظم میتواند در کارهایش موفق باشد؟ به موقع کارها و و ظایف محولهاش را انجام دهد و به قول و قرارش عمل کند، کسی که همیشه خواب میماند آیا میتواند سرحال و قبراق به محل کار برسد و امور محوله را به دست گیرد و نشاط کاری خود را حفظ کند؟ کسی که وسایل شخصی خود را به طور مرتب و منظم در جایگاه خود نگهداری نمیکند، در موقع ضرورت چگونه میتواند انتظار داشته باشد که وسیله مورد نظر را پیدا و یا دقیقاً کارهایش را انجام دهد و بسیار مطالب دیگر این چنین!
با توجه به نیاز و احساس فطری انسان به نظم و تربیت که موجبات پیشرفت و پیشبرد در امور زندگی را به دنبال دارد بهتر است ما هم در همین راستا مواردی را در نظر گرفته و با رعایت همگانی آن، در امور مربوط به مدرسه، ضمن ایجاد محیطی شاد، مفرح، صمیمی و دوستانه و به دور از استرس در سایهي نظم و ترتيب و با رعایت احترام متقابل و روز افزون به سر منزل مقصود برسیم.
- سعی کنیم در مدرسه حضور به موقع داشته باشیم و به موقع محیط را ترک کنیم.
- جهت حفظ زیبایی محیط مدرسه نظافت را رعایت کرده و از وسایل و تجهیزات موجود نگهداری کنیم و مدرسه را همچون خانه خود بدانيم.
- برای حضور در این محیط مقدس و دوست داشتنی از البسهی تمیز، ساده و زیبا استفاده کنیم. ( پوشش مناسب جهت مدرسه عبارت است از لباس فرم ارائه شده – شلوار کتان و یا فاستونی )
- همیشه با رعایت بهداشت فردی و کوتاه و مرتب بودن ناخن ها و موی سر در مدرسه محیطی سالم داشته باشیم و به سلامت خود و دیگران اهمیت دهیم.
- احترام ، عملی دو سویه است، احترام متقابل چیزی از شأن ما نمیکاهد بلکه موجب افزایش احترام میشود، با رعایت این قاعده محیط را برای فعالیتی سالم و بدور از رفتارهای خارج از نزاکت آماده نماییم.
- معمولاً انسانهای شاخص وآن دسته از مردمی که خود باورند، مرتب و منظم هستند و از وسایل تجملی و زینتی غیر لازم و خارج از عرف جامعه (مذهبی و ملّي) استفاده نمیکنند.
- مجالس و اماکن بسته به موقعیت و نوع فعالیتشان، دارای احترام و قداست هستند، شأن آنها را حفظ کنیم.
- صداقت امری ذاتی است نگذاریم در اتفاقات روزمره به فراموشی سپرده شود در گفتار و کردار صداقت را رعایت کنیم.
- از برخورد و هرگونه نزاع و درگیری و شوخی فیزیکی با دیگر دانشآموزان خودداری کنیم و در صورت بروز هرگونه مشکل مسئولین مدرسه را مطلع سازیم.
- همانطور که اشاره شد هر محیط شأنی دارد برخی رفتارها و گفتارها در شأن مدرسه و دانشآموز نیست.
- اگر مسئولین مدرسه را در زمانهای غیبت سریعاً مطلع کنیم ، مدرسه بهتر میتواند برای دانشآموز غائب و دانشآموزان حاضر برنامهریزی کند.
- ورود دانشآموز به کلاس بعد ازحضور دبیرحتماً با صدور مجوزاز سوی دفترمدرسه میسر خواهد بود.
- خروج از آموزشگاه در ساعات آموزشی با هماهنگی قبلی و تنها با حضور یکی از اولیاء دانشآموز امکانپذیرخواهد بود.
- حضور به موقع و مرتب در مراسم مدرسه بویژه نمازهای جماعت و زیارت عاشورا ، جشنها و وفات و ... نشانگر عِرق مذهبی و ارادت ما به ساحت مقدس و ذات ربوبی و تعظیم شعائر میباشد.
- با مراقبت از وسایل شخصی زمینه بروز هر گونه تنش و بدرفتاری را از بین ببریم و از آوردن وسایل اضافی به ویژه تلفن همراه خودداری کنیم.
- بدانیم جایگاه هر کدام از ما کجاست و در چه مرتبهای هستیم دبیر هستیم یا دانشآموز، بزرگیم یا کوچک با حفظ جایگاهمان و احترام به دیگران به خود نیز احترام بگذاریم.
- محیط کار و فعالیت با تعامل و هم فکری ساخته میشود.
- در صورت حضور به موقع اولیاء گرامی ما نیز تشویق میشویم تا بهتر و بیشتر خدمت کنیم و شما نیز از آگاهیهای ارائه شده در جلسات به اولیاءتان بهتر بهرهمند میشوید.
- خروج به موقع از کلاسها و راهروها ما را در ایجاد و حفظ بهتر نظم در زنگهای تفریح کمک میکند، از همیاری شما کمال تشکر را داریم.
- همکاری با مسئولین مدرسه یعنی شما هم دلسوز مدرسه هستید و برای پیشرفت آن تلاش میکنید.
- در صورت بروز هرگونه ناخوشی، با مراجعه به پزشک حاذق و انجام دستورات پزشکی هم به سلامتی خود اهمیت دهیدو هم به عدم اشاعه بیماری کمک کنید و با اخذ گواهی از پزشک مربوطه ميتوانيد غیبتتان را موجه نمایید.
- اجازه ندهیم دیگران تصویر مخدوشی از ما در ذهنشان داشته باشند، همیشه تلاشمان در جهت حرکت رو به جلو باشد مطالعه بموقع و دقیق دروس و انجام وظایف محوله از طرف مدرسه میتواند از مصادیق روشن حرکت رو به جلو باشد و شما را همیشه موفق و پیروز نگه داشته و موجبات سرافرازیتان را فراهم سازد.
- تغییر امری است بدیهی، اما چه زیباست که این مهم مثبت باشد و به کسب کمالات بیانجامد و ما را جهت انجام بهتر امورمان یاری کند.
- لازم به ذکر است که ثبتنام صرفاً جهت یک سال تحصیلی است و ثبتنام در سال بعد منوط به احراز شرایط انضباطی و تحصیلی خواهد بود.
عزیزان دانشآموز، همهی تلاش مدرسه و مسئولین آن ایجاد محیطی شاد، آرام و سالم برای شماست، تا بتوانید در این محیط با آموختن آموزههای علمی و مذهبی انسانهای مفید و مؤثری برای جامعه، خانواده و از همه مهمتر برای خود باشید و آینده خود و خانوادهای که قرار است سرپرست آن باشید را تضمین کنید، فرزندان ایران اسلامی، امیدواریم همیشه در زندگیتان موفق و سربلند باشید و با عزت، ایرانی سربلند را بسازید.
جدول موارد انضباطي و ميزان كسر نمره در هر مورد
کد
|
موارد انضباطي
|
ميزان كسر نمره
|
1
|
تأخير (ورود و خروج از مدرسه) - هرمورد
|
0/25 نمره
|
2
|
عدم ورود و خروج به موقع از اماکن مدرسه (کلاس ، نمازخانه ، راهرو و ...)
|
0/25 نمره
|
3
|
غيبت غيرموجه (به ازای هرروز)
|
1 نمره
|
4
|
همراه نداشتن ،آسیب دیدگی یا مفقود کردن كارت دانشآموزي
|
0/5 نمره
|
5
|
همراه نداشتن وسایل درسی مربوطه (کتاب درسی ، دفتر روزنگار و...) هر مورد
|
0/5 نمره
|
6
|
همراه نداشتن و یا انجام ندادن تکالیف ( با توجه به گزارش دبیر و تشخیص مشاور )
|
0/5 نمره
|
7
|
عدم استفاده از لباس فرم در مدرسه و بازدیدها ویا اردوها
|
0/5 نمره
|
8
|
ایجاد بی نظمی در حیاط مدرسه ( قبل از صبحگاه یا ساعات تفریح )
|
0/5 نمره
|
9
|
بی نظمی در صبحگاه
|
0/5 نمره
|
10
|
بی نظمی در نمازخانه ( هنگام نماز ، زیارت عاشورا و یا سایر مراسم )
|
0/5 نمره
|
11
|
بی نظمی در کلاس با توجه به گزارش نماینده و دبیر محترم
|
0/5 نمره
|
12
|
اخراج از كلاس (آموزشي و انضباطي)
|
1 نمره
|
13
|
بی توجهی و عدم رعایت بهداشت عمومی در محیط مدرسه
|
0/5 نمره
|
14
|
بی توجهی و عدم رعایت بهداشت فردی ( موی سر ، ناخن ، پوشش تمیز و آراسته )
|
0/5 نمره
|
15
|
وارد نمودن خسارت به ساختمان و اموال مدرسه ( ضمن جبران خسارت )
|
2 نمره
|
16
|
نزاع و درگیری فیزیکی با سایر دانش آموزان
|
2 نمره
|
17
|
بی احترامی و اهانت و بکاربردن الفاظ و القاب زشت و ناپسند نسبت به دیگردانش آموزان
|
1 نمره
|
18
|
بينظمي هنگام خروج از مدرسه
|
0/5 نمره
|
19
|
همراه داشتن و استفاده از وسايل تزييني و تجملي و هر نوع وسيله غيرضروري
|
0/5 نمره
|
20
|
تخلف در جلسه آزمون ( با توجه به گزارش مراقب و تشخیص مشاور )
|
2 نمره
|
21
|
هرگونه خرید و فروش در محیط مدرسه
|
1 نمره
|
22
|
عدم تحویل به موقع نامه ها – دعوت نامه ها و امانات مدرسه به اولیاء
|
0/5 نمره
|
23
|
غیبت غیر موجه در آزمون ها
|
1 نمره
|
24
|
بی نظمی در اردوها و بازدیدها
|
1 نمره
|
25
|
سایر موارد انضباطی
|
به تشخیص معاون
|