اهداف مجتمع  آموزشی جعفری اسلامی برای رسیدن به هویت اسلامی، جهش علمی به دو دسته تقسيم مي شود

 

  الف) اهداف پرورشي                            ب) اهداف آموزشي

اهداف پرورشي

تعلیم و تربیت و فرهـنگ ، زیر بنای روابط اجتماعی و سرچشمه ی توسعه اقتصادی است و مدرسه مکانی است که در آن برای تحقق اهـداف تعلیم و تربیت و اصلاح و اعتلای شخصیت فرزندان ملت اهـتمام می شود.مدرسه ی پویا مدرسه ای است که دارای اهـداف ، روشهـا و برنامه هـای تربیتی و علمی موفق و تکامل آفرینی است که اسباب شناخت و پرورش استعدادهـای دانش آموزان را فراهـم می آورد. برنامه هـای تربیتی می باید متعادل و تعالی بخش ، با جاذبه و متناسب با نیازهـای روانی و جسمانی دانش آموزان و آمیخته با تحرک و نشاط لازم باشند.برنامه هـایی که هـرچند با اهـتمام معلمان آینده نگر و مربیان کارشناس تدوین شده است ، لیکن دراجرای آن دانش آموزان نقش اساسی دارند ، تجربه هـای دوران نوجوانی را اصلاح کرده و گام به گام به مراحل بالاتر ارتقاء پیدا می کنند.

در این رویکرد تربیتی ، دانش آموزان با اصول تعاون ، کار دسته جمعی و تشریک مساعی برای رسیدن به اهـداف انس می گیرند. فن هـمزیستی و هـمکاری با دیگران را میآموزند ، توان اجتماعی بدست آورده و برای مشارکت در امور جامعه آماده می گردند. 

  1. هویت بخشی دینی و دستیابی به مکارم اخلاق و سلامت روح با تعمیق نگرش منطقی و عقلانی
  2. تأكيد بر توسعه همه جانبهي شخصيت و تقويت مهارتهاي زندگي فردي و اجتماعي.
  3. توسعه‏ی آگاهی و شناخت به خداوند متعال، جهان هستی و انسان؛
  4. استحکام بنیان‌های منطقی و علمی اصول دین و باورهای اعتقادی ؛
  5. افزایش آشنایی به مفاهیم، مضامین و آموزه های قرآن کریم؛
  6. روشنگری با تحلیل زندگی و سیره‏ی ائمه‏ی هدی صلوات الله تعالی علیهم اجمعین ؛
  7. تعمیق فهم و دانایی در حوزه‏های احکام و فروع دین ؛
  8. توسعه‌‏ی آگاهی به ضرورت تأسیس، مبانی و کار کردهای حکومت اسلامی ؛
  9. تبیین حقوق، تکالیف، نقشها، مسئولیت های مؤمن در عصر غیبت و نسبت به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شریف؛
  10. تبیین تاریخ معاصر با برجستگی های انقلاب اسلامی به ویژه افکار و سیره حضرت امام خمینی (ره) ومقام معظم رهبری؛
  11. افزایش اقتدار و مهارتهای دانش آموزان در پاسخ یابی به مسائل پیش روی زندگی از حوزه دین؛
  12. افزایش مهارتهای ادارکی، کلامی و اجتماعی برای دفاع از ارزشها و هنجارهای اعتقادی خویش؛
  13. افزایش قدرت انتخاب با روش علمی و منطقی در تعامل با موضوعات و مسائل زندگی، اجتماعی، ملی و جهانی؛
  14. افزایش توانایی ارائه‏ی واکنش به موضوعات، مسائل و مشکلات پیش روی بر اساس مبانی دینی و ملی
  15. افزایش اقتدار برای پذیرش داوری درباره‏ی مسئولیت خویش و جامعه
  16. توسعه مهارتهای شهروندی برای تأمین زیست مطلوب، بهداشت، سلامت، شادابی و طروات، استیفای حقوق و نقش شهروندی بعنوان مؤمن، بهینه، بهنگام و مسلط
  17. توسعه  و افزایش مهارتهای ارتباطی، اجتماعی با پذیرش مسئولیت و ایفای نقش ؛

 

 

اهداف آموزشی

توجه به نيازهاي معنوی ،روحي، رواني و منطقي نوجوانان با توجه به شرايط سني آنها و تاكيد به توسعه همه جانبه شخصيت و تقويت مهارت هاي زندگي از طریق :

 

1- تبیین، تعمیق و اعتلای اندیشه‏ دینی و فرهنگ متعالی اسلام ؛ و فرهنگ و دانش عمومی و پژوهش و فضائل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی

2   - بهره‌گيري از روش‌هاي تدريس فعال مبتني بر اصل يادگيري.

3- گسترش فضای پرورش قریحه، خلاقیت، نوآوری، آفرینش علمی، ادبی، هنری؛

4- توسعه‏ی مهارتها از طریق کاوش، تجربه‏های شخصی، معلمان، کتب درسی و منابع دیگر معتبر و اصیل ؛

5- افزایش مهارتهای آینده پژوهی، ایده پردازی و کار آفرینی ؛

6- ارتقای مهارتهای ادارکی؛ کلامی، اجتماعی و تمرین پذیرش مسئولیت و ایفای نقش همراه با استیفای حقوق شهروندی ؛

7- ایجاد فضای تعامل، اعتماد، همبستگی و همکارهای علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی با ساختن برنامه‏های درسی مستمر و غیر رسمی ؛

8- تبدیل محیط آموزشی به آموزشگاه الگویا بی زیست مطلوب فرهنگی، مدنیت غنی اسلامی و میراث ارزشمند ملی

9- افزایش مهارتهای دانش آموزان به اینکه اطلاعات را، چگونه به دست آورند؟ چگونه استفاده کنند؟ و چگونه آن‏ها را با هم ترکیب کنند؟

10- توسعه‏‌ی مهارت‌های چگونگی انجام کاوش و اکتشاف، تحقیق و بررسی، کار مشترک و گروهی ؛

11- افزایش اقتدار دانش آموزان به فراخوانی دانش، اندیشیدن، مشکل گشایی، کارگروهی، نحوه‏ی جستجوی راه حل‏‌های خلاق

12- طراحی و تعبیه‏ی موقعیت های معتبر و اصیل برای یادگیری مطلوب ؛

13- تهمید محیطی که دانش آموزان بر روی طرحها، با هم کار کنند و برای فرآورده، محصول و یا نتیجه‏ی تولید شده، احساس مسئولیت کنند ؛

14- ساخت دانش و توسعه سواد علمی دانش آموزان ؛ عمق بخشيدن به مباحث آموزشي و توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان

15- آموزش توأم با تفكر و پژوهش و ايجاد فرصت‌هاي بهينه براي يادگيري و یاری دانش آموزان برای تفکر مستقل و قدرت آفرینش ؛

16- تشویق دانش آموزان برای یافتن حقایق، کشف روابط، توسعه روش حل مسائلی که در آینده ممکن است با آن مواجه شوند

17- ارزیابی از توانایی دانش آموزان در بیان، کاربرد و اثبات دانش آموزان و مهارتهای خود  و شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش آموزان جهت هدایت آنان به مسیرهای تحصیلی  و احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در آموزش عالی

18- درج برنامه های درسی مبتنی بر تجارب یادگیری دانش آموزان، در هم تنیده و همراه با کاربرد فناورهای نوین ؛

19- توسعه‏ی مهارتهای ارتباطی، مشکل گشایی، کاوشگری، تفکر انتقادی و مهارتهای بنیادی همچون مهارتهای پایه‏ای فرهنگی، زبان و مطالعه و ................... ؛

20-تعميق آموزش علوم پايه -توجه به آموختن مستمر و استفاده از تجارب جهاني - حفظ نشاط و شادابي در كنار تلاش عميق آموزش-  رقابت و سطح بندي موفقيت‌ها

 

مهمترین برنامه های مدرسه برای تحقق  اهداف

1. استفاده از دبيران مجرب و توانمند

2. بهره گيري از روش هاي تدريس فعال و مبتني بر اصل يادگيري

3. آموزش دروس ، فراتر از کتب درسي در نظر گرفتن ساعات اضافه بر تدريس رسمي در دروس تخصصي

4. ارائه مجموعه تمرينات اختصاصي به عنوان تمرينات تکميلي و فراتر از سطح کتابهاي درسي

5. استفاده از تجربه موفق کلاس هاي مباحثه دانش آموزي به منظور تعميق يادگيري از طريق بررسي گروهي مسايل و مفاهيم درسي توسط دانش آموزا با حضور دبير درس مربوطه

6. برگزاري کلاسهاي آموزشي المپياد (رياضي ، رايانه ، فيزيک ، شيمي ، زيست )

7. استفاده از امکانات کمک آموزشي آزمايشگاهي و کارگاهي فعال ( آزمايشگاههاي مجهز فيزيک و شيمي و زيست ، سايت رايانه و انفورماتيک ، فضا و امکانات مناسب ورزشي – رفاهي )

8. برگزاري آزمونهاي تشريحي و تستي مستمر و جامع با برنامه ريزي دقيق علمي

9. ارائه  کارنامه ماهانه داخلي در طول سال مبتني بر امتحانات کلاسي ، پرسشهاي پايان جلسات مباحثه و آزمونهاي تستي

10. ارائه 2 کارنامه رسمي در پايان هر نيمسال مبتني بر مفاهيم و معلومات کتاب درسي

11. برگزارسمينارهاي علمي

12. برگزاري هم زمان کلاس هاي درس و تست دوره پيش دانشگاهي

13. به کارگيري مسئول پايه متخصص جهت کنترل مسائل آموزشي و پرورشي دانش آموزان و ارتباط نزديک با اولياء محترم در جهت راهنمايي و رفع مشکلات آنان

14. برگزاري جلسات مشاوره فردي، گروهي و آموزش خانواده در زمينه هاي روان شناسي ، تعليم و تربيت و برنامه ريزي تحصيلي

15. برگزاري کلاس هاي علمي ، فرهنگي و هنري در طول تابستان به منظور استفاده  بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان و تدوام امر آموزشي

16.  تهيه کتابهاي کمک درسي دانش آموزان در کتابخانه دبيرستان

17. برگزاري آزمون هاي هماهنگ متناسب با نياز هاي دانش اموزان جهت ورود به مراکز آموزش عالي

18. برگزاري آزمون هاي علمي به منظور تعيين جايگاه دانش آموزان در ميان ساير داوطلبين کنکور سراسري

19.  برگزاري اردوهاي آموزشي خارج از مدرسه براي دانش آموزان پيش دانشگاهي